Port de Balès: Andy's 39 seconden

Port de Balès
De Port de Balès is een 19 kilometer lange col in de Pyreneeën. De pas ligt op 1755 meter hoogte. Om de top te bereiken dien je 1186 hoogtemeters te overbruggen, derhalve een gemiddeld stijgingspercentage van 6,1%. De weg, de D925, verbindt een aantal gehuchten ten noorden van de pas met het zuidelijke gelegen kuuroord Bagnères-de-Luchon. De zuidzijde van de col komt uit op de beroemde Col de Peyresourde.

De noordzijde die ik vandaag doe, voert vanuit het gehucht Siradan langs het riviertje l’Ourse de Ferrère naar het dorpje Ferrère. Tot aan het pittoreske gehucht Mauléon-Barousse is het voornamelijk vals plat dat de klok slaat. De col begint volgens de lokalen weliswaar hier, aangekondigd met een groot spandoek, maar loopt na een kort venijnig stukje wederom in vals plat over. Op het moment dat de weg zich van de rivier afscheidt, wordt het serieus afzien. De col nauwelijks nog onder de 8%, met daarin lange stukken tussen de tien en twaalf procent. Borden aan de zijkant van de weg geven het aantal af te leggen kilometers tot de top aan. Op ongeveer twee kilometer van het einde maken de bomen plaats voor alpenweide, beter gezegd pyreneeënweide. In de verte grazen kuddes koeien. Hoog in de lucht zweven de gieren. Op 1755 meter bevindt zich de top van deze col van de buitencategorie. Het wegdek is echter buitengewoon slecht; veel los grind, steenslag en de steile dalingsgraad maken de Balès tot een gevaarlijke afdaling. De zuidelijke afdaling naar de Peyresoude/Bagnères-de-Luchon is beter te doen.

Omgeving


In jaren tachtig van de vorige eeuw werd de weg naar de top geasfalteerd en voornamelijk gebruikt voor lokale bosbouw. Daarvoor was het louter een aarden pad. Door de zware voertuigen was deze weg tien jaar na de eerste asfaltering nauwelijks nog berijdbaar. Mede na aandringen van de organisator van de Tour de France, de A.S.O., volgde een vernieuwing van de asfaltlaag, waarna de Tour voor het eerst op 23 juli 2007 de Balès voor het eerst aandeed.

De bossen bestaan grotendeels uit naaldbomen. Boven de boomgrens is het voornamelijk grasland, geschikt voor groot vee en marmotten. Hoog boven de Balès zweeft een grote troep vale gieren. Zij hebben de col tot hun territorium geclaimd.

Tour de France 2010: 39 seconden voor Andy
Maandag 19 juli 2010 zou een memorabel dag worden in de Tour de France van dat jaar. De Tour, gestart in Rotterdam, kende vooraf drie topfavorieten voor de eindzege: Alberto Contador, Andy Schleck en Lance Armstrong. De uitslag van de proloog in Rotterdam voorspelde een spannende strijd tussen de veteraan uit Texas en de gepassioneerde Spanjaard. Andy Schleck pakte op de kasseien van Noord Frankrijk, gegangmaakt door ploeggenoot en proloogwinnaar Cancellara, tijdwinst, waardoor hij na etappe acht al het geel pakte. Ook deze ochtend startte de Luxemburger in de gele trui, kort gevolgd door Contador. Armstrong kende deze Tour buitengewoon veel pech, viel een aantal keer en was inmiddels uitgeschakeld voor een goede eindklassering. 

Na een lange aanloop met de beklimming van de Portet d’Aspet en de col des Ares rijdt de Franse bekkentrekker Voeckler alleen aan de leiding op de lange en slopende klim van de Balès. Het peloton met daarin alle favorieten volgt op ruime afstand. Als de Fransman al lang en breed aan het afdalen is, volgt in het open deel van de Balès in de groep der favorieten een demarrage van de Luxemburgse gele truidrager. Contador lijkt bijzonder verrast te zijn en wordt direct op een aantal seconden achterstand gezet, totdat plotseling de ketting van Schlecks fiets eraf loopt. Verbouwereerd staat de gele trui aan de kant van de Bales te prutsen. De wakker geworden Contador vliegt hem voorbij en passeert met Menchov en meesterdaler Sanchez de top. Een gefrustreerde Schleck zet de achtervolging in en neemt alle risico’s tijdens de afdaling. De achterstand in finishplaats Bagnères-de-Luchon bedraagt 39 seconden op de nieuwe gele truidrager Alberto Contador. In het klassement heeft de Madrileen een voorsprong van 8 schamele seconden. In de media wordt het doorrijden van Contador breed uitgemeten. ‘Had hij van het malheur van Schleck mogen profiteren?’ luidt de veelal ingenomen vraag. Ondanks enkele heldhaftige pogingen en een cadeau in de vorm van de etappe overwinning op de Tourmalet gevolgd door een vette knipoog van de Spanjaard kan Schleck de witte trui op de Franse wegen niet meer omruilen voor het gewilde geel. Zijn achterstand in Parijs bedraagt….. 39 seconden.


Van achter de groene tafel krijgt Schleck, na de positieve test van Contador op het middel clenbuterol, de gele trui enkele jaren later terug. Het zal het laatste wapenfeit worden van Andy Schleck. Na een zware valpartij in de Dauphine van 2012 zal hij nimmer meer de oude worden en anoniem in het peloton meerijden, waarna hij in 2014 gedesillusioneerd afscheid van de wielersport neemt. Hij is dan slechts 29 jaar. Contador wordt op 6 februari 2012 voor twee jaar wegens het dopingvergrijp geschorst en verliest daarmee ook zijn overwinning in de Giro van 2011. Na zijn comeback wint een verbeten Contador direct de Vuelta. In 2015 zal hij wederom de Giro aan zijn imposante palmares toevoegen.


Geen opmerkingen: