Blues

Bent u ook zo bekend met het verschijnsel 'kerstblues' of 'oud en nieuw blues' of hoe het ook moge heten? Het gaat in ieder geval over dat moment dat de dagen op hun kortst zijn, de zomer even ver weg als dichtbij is en de zon het regelmatig laat afweten. Legio oplossingen zijn er op de markt voorhanden: daglichtlamp (mooi Scrabble woord), lichttherapieĆ«n. Heeft u wel eens aan een Tacx gedacht? De meeste wielrenners onder ons weten ongetwijfeld wat ik bedoel. Voor de onwetenden: je plaatst de racefiets in je warm gestookte huis, studeer of slaapkamer (wel even overleggen hoor) op een rollenbank, sluit deze aan op de computer, start het Tacx programma en gaat lekker fietsen in warmere oorden dan de onze. En weet je wat nou de gein is: je beult jezelf helemaal af, krijgt een prachtig bergpanorama voorgeschoteld en als klap op de vuurpijl ervaar je de zon die op het wegdek schijnt. Niks lichttherapie, het is geen december; gewoon zonnestralen op een deels beschaduwde bergweg, die puft en zucht van de warmte. Je voelt de banden aan het asfalt kleven, je krijgt dorst, het is benauwd, de zuurstof is ontoereikend, het zweet druipt van je gezicht. Kortom: een echt zomer gevoel! Heerlijk!?

Met mijn rit vandaag over de Ventoux (huiswerk) besluit ik mijn fietsseizoen. 5587 kilometer asfalt en rollenbank zijn onder mijn wielen doorgegaan gedurende 185 uur. Mijn gemiddelde snelheid was dit jaar 30,2 en het kostte mij 108.000 Kcal. Tevreden? Redelijk. Voorseizoen was deels geslaagd, maar na de Klimclassic was het over met de pret. Bewust vanwege onze kleine aanwinst Elisa. Nu zij wat groter is, kan ik de fietszaken weer eens goed op de rails krijgen. Het trainingsschema is tot en met de zomervakantie gemaakt.
Trainingsvolume van ruim honderd uur! Je zou er een depressie van overhouden. Zou de Tacx helpen?

2 opmerkingen:

Johan Barelds zei

Toch een mooi aantal kilometers! Maar vooral een mooi gemiddelde. Mag je toch best tevreden mee zijn. En Tacx je lekker door de kinder tropenjaren heen. Het grote werk komt wel weer als ze wat groter zijn. Deze jaren hebben andere charmes. Een goed 2014!

Rick Langerhorst zei

Mooie cijfers! Een mooi wielerjaar toegewenst!