Culinair hoogstandje

Hongerklop, de man met de hamer tegen komen, geparkeerd staan, met een lege tank rijden, geeuwhonger en la fringale: wielertermen die een tekort aan energie aangeven met als gevolg tijdelijk minder presteren, zware benen hebben, hongergevoel en fantasie naar onooglijke culinaire combinaties. 

Heerlijke rit over de prachtig geasfalteerde IJsselmeerdijk naar Enkhuizen. Daarna vol de wind op de kop vanuit Enkhuizen naar Oosterdijk en uitbollen naar Hoorn. Om en nabij het prachtige dorpje Hauwert begint de motor te sputteren en te haperen. Duizenden naalden dringen de bovenbenen binnen. Naderende hongerklop. Vlakbij Hoorn gebeurt het heerlijke onvermijdelijke: mijn hersenen gaan met mijn eetfantasieën op de loop. Een kijkje in de keuken van chef Fringale: citroen, tomaat, melk met vruchtjes in de shaker. Of wat dacht u van pindakaas, aardbeienjam en banaan om volkoren beschuit. Heerlijk nietwaar! Thuisgekomen loop ik naar de keuken en maak daar een heerlijke shake van banaan, eiwitpoeder, melk, beschuit en chocoladehagelslag. Ik zal er geen culinaire hoofdprijs mee winnen, maar ik kan u verklappen: heerlijk! Althans het eerste uur.

Geen opmerkingen: