Zet 'em op

Een dubbele betekenis: zet 'em op. Vandaag vertelde mijn vriendin dat de zoon van haar vriendin/collega een zwaar ongeluk tijdens een wielerwedstrijd heeft gehad. De precieze toedracht ken ik niet, maar feit is dat hij met zijn hoofd tegen een verkeershindernis is aangekomen. De helm heeft de klap nog opgevangen. Zonder helm... 


Regelmatig zie ik collega wielertoeristen helmloos door polder, heuvel of berglandschap pedaleren. Ondanks alle voorlichting zoals: http://www.ikfietsproper.be/zet-m-op-je-kop toch zonder bescherming jezelf in gevaar brengen. Wat bezielt mijn fietsende medemens? Stoerheid, onbezonnenheid, mij-kan-niets-gebeuren? Dat je nu jezelf in de vernieling rijdt, maar jouw verantwoording ten aanzien van je medefietser. Daarom de volgende mededeling aan mijn helmloze medefietser: jij rijdt in mijn wiel, ik wijk uit, maak een stuurfout en jij valt met jouw helmloze hoofd tegen het trottoir. Bedenk dan ook wat het mij doet.....als je dat naderhand nog lukt.


Jochem: van harte beterschap. Zet ´em op (jouw herstel in dit geval) en tot gauw op de Agnello.

Geen opmerkingen: