Onder een Toscaanse zon

Onder een Toscaanse herfstzon beklim ik de strade bianche die naar de grote weg leidt. Om acht uur vanochtend kwam het kwik tot 6 graden. Het land voelt koud aan als ik rond tien uur de grote weg opdraai. De temperatuur begint erg aangenaam te worden.

Het is even wennen na ruim anderhalve week geen racezadel meer te hebben gevoeld. De benen voelen wat stram en onwennig aan. De derailleur draait eveneens wat onwennig; slaat regelmatig over naar andere versnelling. In Castellina verhelp ik het probleem en duik de afdaling in. Een glooiend stuk naar Radda volgt.

Radda in Chianti
Het in nevelen gehulde Toscaanse landschap is nog weinig aan herfstverandering onderhevig. Veel kreupelhout toont groen, weliswaar minder intens dan in de zomer. De gele zonnestralen geven me daarentegen een aangenaam herfstgevoel. Afgezien van een enkele auto rij ik nagenoeg alleen. Na een kilometer of tien glooiend te hebben gefietst, volgt een korte klim naar het pittoreske Toscaans dorpje Radda in Chianti. Gesitueerd op de top van een heuvel biedt het dorp een prachtig uitzicht op de wijde omgeving.
Na Radda volgt een klim tot bijna 700 meter hoogte. Mijn wattages zijn uiteraard lager dan in zomer, maar kan ik een goed tempo onderhouden. Ik merk dat de conditie verminderd is; ik voel mijn longen branden tijdens de inspanning. Bijzonder om te constateren dat het landschap onveranderd is, terwijl de fysieke en mentale gesteldheid uiteenlopend zijn veranderd. Overigens tonen hier enkele bomen en struiken hun herfstkleuren.

Bovenop gekomen trek ik mouwstukken aan en begin aan de lange afdaling naar Gaiole. In Gaiole is het omdraaien en klimmen geblazen. Een wielrenner rijdt voor me; mikpunt. Spoedig steek ik de renner voorbij en rij in trance omhoog. Het doet zeer, maar het valt me geheel niet tegen. Zeker met de wetenschap dat de eerste dag klimmen voor mij per definitie lastig is en helemaal na een vliegreis van bijna twee uur. Na bijna twee uur ben ik weer in casa Jeurissen. Genieten geblazen. Heerlijk om terug onder de Toscaanse zon te zijn.

1 opmerking:

Arno Smit zei

Lekker! Hier regen en harde wind, je mist niks. maar in de westfries is het ook droog :-)