De eerste rit

Voor alles is er een eerste keer... ook voor een rondje fietsen in 2012. Rond elf uur haal ik voor de verandering vader en zoon Van Driel op voor de eerste wielomwentelingen van het nieuwe jaar. Eenmaal Hoorn uit zetten we koers naar Purmerend. Voorbij Hobrede zet ik me op kop om Danilo en Erik af te zetten voor een sprint onder de N244 bij Purmerend noord. Het doet flink pijn. 


Voorbij Purmerend pikken het parcours van de ronde van Noord Holland op. Het stuk tussen langs het spoor tot aan de A7 hebben we de wind vol op de kop. Dat blijft toch bijzonder; in Hoorn zeggen we nog tegen elkaar: 'er staat weinig wind'. Met moeite reik ik tot 27 kilometer. Wat volgt is de scherpe draai om parallel aan de A7 over het spoor te klimmen. Als eerste draai ik omhoog en probeer Danilo uit het wiel te krijgen. Het melkzuur komt inmiddels uit mijn oren, de hartslag bereikt de 187 slagen per minuut, maar Danilo losrijden lukt me niet.


Het stuk door Zaanstad is ronduit vervelend. Veel stoplichten en drukte. De wind zijn we, met name mijn benen, inmiddels flink zat. De Nauwernasche Vaart brengt verlichting. Wind redelijk mee rijden we langs Wormer naar het Noordhollands kanaal. Erik zet zich op kop om ons voor de brug voor een sprint af te zetten. Spannend! Loeren en positioneren. De al hoge snelheid kan ik omhoog gaand vasthouden. 1022 watt! Klinkt voor een sprinter niet bijster spannend, maar heb nog nooit zo´n hoog aantal watts behaald. Qua sprintkracht gaat het dus goed. Al die wasmachines en ander huishoudelijk apparatuur versjouwen heeft dus zijn vruchten afgeworpen!


De rit lijkt prettig af te lopen als we Avenhorn uitfietsen, maar een lekke band van Erik zorgt voor tijdelijk oponthoud. Daarmee is het nog niet over met de pech. Aan het einde van de Hulk draaien we achter een lesauto de dijk op. Gaat prima totdat de chauffeur besluit plots op de rem te trappen met als gevolg dat Erik tegen de auto aanrijdt en op het asfalt terecht komt. Zo zie je maar dat een ongeluk is een klein hoekje zit. Zonder weinig erg kunnen we in Hoorn de eerste 80 kilometer van 2012 bijschrijven.

Geen opmerkingen: