Trainingsweek

Zondagmorgen. Stil op straat. Koude adem. Grijze lucht. Naweeën van een wijnrijke avond. Hoofdpijn. Het IJsselmeer ligt er als een spiegel bij. De zon breekt tussen de dikke bewolking door, bundels van licht op het water achterlatend. Verrek...nog drie fietsende idioten die er vroeg op uit trekken. Mijn hartslag is opvallend hoog: d2, terwijl de benen en watts d1 aanwijzen. Bacchus' invloed? Het hartritme voelt aangenaam en verzink in overdenkingen over de afgelopen trainingsweek.

Deze begon vorige week vrijdag. Samen met Erik en Danilo twee rondjes Posbank gefietst. Enigszins vermoeid van Limburg verteerde ik de talrijke klimmetjes redelijk. Hartslag bleef door vermoeidheid lager dan gewoonlijk. Wattages waren bemoedigend. Enige explosiviteit ontbeerde ik nog. Zeer aangenaam hebben we gedrieën getraind en afgesloten met een heerlijke pannenkoek aan de voet van de Posbank.

Woensdag was een enveloptraining. Toen Airbus midden jaren '80 de Airbus A320 ontwikkelde, introduceerde het Europese consortium 'fly by wire', vliegen met behulp van computers in plaats van louter hydraulica. Om veiligheidsredenen werd de 'flight envelop' ontwikkelt; marges waarbinnen het toestel moet blijven. Deze envelop pas ik regelmatig met d1 trainingen toe: hartslag tussen de 138 en 150 en trapfrequentie tussen 90 en 100. Ideale persoonlijke waardes om een goede basisconditie op te bouwen. Van deze trainingen kan ik altijd erg genieten; na afloop krijg ik altijd zo'n blij gevoel.

Vrijdag wilde ik wat 10 minuten blokken trappen in de Mijzepolder. Helaas werkte de Garmin of PowerTap niet mee. De wattages blijken al spoedig niet te kloppen. Kalibreren werkte niet goed. Kortom: ik moest me binnenstebuiten keren cq een ongeluk trappen voor een schamele 300 watt. Dit werkte dermate demotiverend dat ik na 8 minuten blok de pijp aan Maarten heb gegeven.

Terug naar zondag. De hartslag blijft onverminderd hoog, wattages zijn redelijk. Ik geniet erg van de rust en koude. Kom verscheidene collega's fietstoeristen tegen. Ook de hoeveelheid hengelaars valt op. Ook die hards of slechte relaties? In de Mijzepolder besluit ik de gashendel open te draaien. De geproduceerde 330 watt (gekalibreerd) gedurende 5 minuten stemt me meer dan tevreden vergeleken met de 300 watt over weliswaar 10 minuten enkele weken geleden. Tevreden rij ik Hoorn binnen. Zonniger. Drukker. Nuchter!

Geen opmerkingen: