Ventoux ‘ieder zijn top’

Op 6 november berichtte ik om binnen afzienbare tijd mijn plan voor 2012 te ontvouwen. Op zaterdag 19 mei ga ik met een aantal fietsvrienden de Mont Ventoux in Zuid Frankrijk beklimmen. Het doel is om geld in te zamelen voor de Nadine Foundation. Mijn persoonlijke doel is om drie keer de mythische col vanuit Bédoin te beklimmen. In het zijkader vindt u meer informatie en updates over de foundation en hoe ze en mij te steunen.

Enkelen van mijn volgers hadden al enig vermoeden gezien de Ventoux achtergrond op mijn blog. Het thema van deze dag is ‘ieder zijn top’. Hardlopen, mountainbike, een combinatie van beiden, racefiets, één keer, twee keer of meerdere keren: een ieder kiest zijn doel. Overeenkomstig zullen we de beklimming vanuit Bédoin doen. Voor de kenners: de klassieke zware kant. Persoonlijk vind ik de beklimming vanuit Malaucène weinig hiervoor onderdoen, maar de Ventoux mythe is nu eenmaal vanuit Bédoin geboren. 


De beklimming van deze zijde van de  Ventoux bestaat eigenlijk uit drie delen. Als eerste rij je door een vals plat met wijngaarden en door kleine slaperige gehuchtjes. Parallel aan de top klim je met een gemiddelde van 4,6% naar het dorpje Saint Estève. Hier draait de weg richting top en rij je tegen een muur van 10% aan. Het beroemde bos is begonnen. Negen kilometer met slechts één haarspeldbocht tegen een gemiddelde van 9,3%! Rond Chalet Reynard kan je even op adem komen om het klimfeest door het maandlandschap te vervolmaken. Je ontmoet vier tegenstanders: de hitte, de wind, de stijgingspercentages en jezelf! Zes kilometer á 8% gemiddeld. Vlak voor de top passeer je het monument ter nagedachtenis van de op de Ventoux overleden wielrenner Tommy Simpson in 1967. Het klapstuk van de beklimming is de zwaarste laatste kilometer van 11%. Bij het observatorium zit de beklimming erop. Op je kilometerteller staat 21 km, 1614 hm, 7,7% met een hoge hartslag.



De eerste keer dat ik de Ventoux beklom was in het jaar 2004. Indertijd heb ik een verslag geschreven dat ook op mijn blog te vinden is: mijn Ventoux 2004. De Ventoux en haar omgeving is voor mij een jeugdsentiment. Vandaar deze beklimming op 19 mei.

Komende maanden besteed ik via dit medium meer aandacht aan de Ventoux, haar geschiedenis en omgeving. Een uitstekende site is
www.dekaleberg.nl. Hier vind je alles wat je wilt weten over deze mythische col.

Om in de stemming te komen: Armstrong en Pantani op de Ventoux in het jaar 2000. Geniet!

1 opmerking:

Johan Barelds zei

Mooie uitdaging! Vorig jaar heb ik voor het eerst de Ventoux beklommen en toen spookte het nogal (koud, wind). Had er toen niet aan moeten denken hem 3x te doen. Veel plezier met de voorbereiding en succes!