Pfffff

Een duidelijk waarneembaar 'pfffff' ontsnapte regelmatig uit de mond van Nederlands tweede Tourwinnaar als hij geïnterviewd werd. 'Pfffff' ontsnapte ook uit onze monden, nadat we de warme auto verruilen voor de koude buitenlucht van Zuid Holland. Trok bij ons in Noord-Holland de mist snel weg, rondom Leiden is hier absoluut geen sprake van. Met 1 graad is het zelfs koud te noemen. Swift Leiden, organiseert dit jaar voor de vierde keer de Joop Zoetemelk Classic. Mijn eerste deelname dateert van 2008 en was geen succes. Na 70 kilometer bleef ik in John's derailleur haken en moesten we rechtsomkeert maken. Dat we daarna bijna een kat naar het hiernamaals reden doet verder niet ter zake.


Na de inschrijving (druk) verlaten Jan, Frits en ik het sombere Leiden. Een klein uur later begint de zon door te komen. Pffff wat lekker. Zelf voel ik me allerminst goed. Knie blijft opspelen en schuil achter de brede ruggen en sterke benen van mijn kompanen. Frits en Jan rijden stevig door. 


Na de eerste stop in Woerden voel ik me beter. We komen in een goede groep terecht en rijden gezamenlijk tot nabij Wilnis, waar de tweede goede ravitaillering georganiseerd is. Het groepje wordt na de stop gedecimeerd tot zes man. Hard rijden we langs prachtige watertjes en weilanden. Heb er slechts weinig oog voor. Dit is Jan's geboortegrond en op zeker moment zegt hij tegen me: 'mooi hè hier, Rob'. Zonder te overdrijven antwoord ik met: 'Ja Jan, het asfalt is hier prachtig". 


Leiden nadert. Vlakbij Rijpwetering zien we een renner op het asfalt liggen. De schrik slaat even in de benen. Nabij Leiden rijden we op klinkertjes. Aha, Vlaanderen. Handen op het stuur en gas. We vliegen werkelijk. Het is de laatste inspanning. Zit daarna flink stuk. Gelukkig maakt het weer en de naderende finish veel goed. Pfffffff. Na 4:30 zit de Joop Zoetemelk erop. We hebben de tocht met een gemiddelde van 33,3 afgelegd. Dank daarvoor Frits en Jan. Het komt jullie toe. Knie heeft zich redelijk goed gehouden. Conditie ben ik niet echt tevreden over. Hoge gemiddelde hartslag (158) duidt hierop. Herstellen maar! Pffffffffff

Geen opmerkingen: