Mallorca dag 1: San Salvador-Puig de Randa

De eerste fietsschreden op Spaanse bodem zijn gezet. Om half zeven al wakker. Slechte nacht, slecht bed. Arno ook vroeg wakker. Had nog even zin om te blijven liggen. Arno dacht hier duidelijk anders over. Snel schoot hij zijn kleren aan en gewapend met zijn laptop daalde hij af richting lobby. Doel het world wide web. Half zeven!!!

Om half tien staan we buiten. Het zonnetje is al redelijk sterk en rond tien uur rijden we over de boulevard richting binnenland. We hebben twee klims geselecteerd: de San Salvador en de Puig de Randa. Over stille weggetjes fietsen we naar de Salvador toe. Prachtig is het hier. Bloeiende bloesem, cactussen, akkertjes met vee, fruitbomen. Wegdek is prima. Opvallend hoe weinig dorpjes we aandoen. In ons West Friesland zouden we minimaal 20 dorpen hebben aangedaan. Hier zijn het drie of zo.

Via een soort grindpad rijden we naar de Salvador. Goed balancerend en
keien ontwijkend komen we op de klim naar de Salvador aan. We rijden al redelijk in D2, dus de eerste meters van de klim is het zoeken. Daarna ontstaat er iets van een ritme. Klim loopt eigenlijk voor geen meter, vertelt mijn gevoel. De Garmin schommelt rond de 300 watt om tegen het einde terug te lopen naar 260 watt. Boven gekomen genieten we van een schitterend panorama. Klimmen is wennen, afdalen ook. Daal als een oud wijf naar beneden. Snij bochten totaal verkeerd aan. Vierkant door de bocht heet dit. Beneden gekomen zetten we koers naar de Puig de Randa.

Onderweg stoppen we bij een pompstation, foerageren en daarna wederom doorrijden. De wind heeft aan kracht gewonnen, maar wij, dappere pedaleurs en windkenners bij uitstek (Noord Holland hè), geven ons niet gewonnen. De Puig doemt op. Op de eerste hellende meters schakel ik terug om met een hoog beentempo te klimmen en concentreer me. Het gaat wonderwel goed. Lekkere klim. Als ik bijna boven ben, word ik voorbijgestoven door een renster. Ze ramt hard door. Zal ik proberen in haar wiel te komen? Laat maar zitten! Ze loopt niet ver uit. Ook op deze top een schitterend uitzicht over Mallorca. Een mooi klooster (Cura de Randa) siert de top. Afdalen en terug naar het hotel. Ruim 120 kilometer hebben we erop zitten.

En niet vergeten te vermelden: korte broek en dito mouwen! Rond de 17 graden. Hoe is de temperatuur bij jullie in Nederland? 

Garmin: deel 1 en deel 2 van deze rit

Klik hier voor de foto's of kijk op de fotopagina in de navigatiebalk.

2 opmerkingen:

Norbert Cuiper zei

In Nederland was het vandaag hooguit 2 gradeb, met een koude rotwind uit het oosten. Heb niet op racefiets gezeten, want ik moest mijn broer helpen verhuizen. Sjouwde zware dozen tientallen keren de trap op, toch soort training. Ben jaloers nu ik zie hoe fijn het is om op Mallorca te fietsen. Ik volg jullie op de voet via Facebook. Geniet ervan en hou alles heel!

Elma zei

Grappig filmje, Rob aan't vret'n. Zo komt ver weg toch weer dichtbij!