Kort weekje met een staartje

Deze week twee trainingen gepland. Gisteren een bloktraining van 30 minuten met een hoge D2 intensiteit (hartslag tussen 160-168). Aangezien het vroeg donker is heb ik de Tacx opgezocht. Stelvio vanuit Bormio. Een half uur op Tacx blijft toch erg zwaar. Met moeite reed ik een geijkt vermogen van 270 watt gedurende de 30 minuten. Daar was ik erg tevreden over. Het verval in vermogen viel me alleszins mee: 8,27% op precies te zijn. Thanks Trainingpeaks! Ook valt het me elke keer weer op dat een Tacx training veel meer inspanning kost dan buiten. Weinig zuurstof?!? Wie heeft het verlossende woord?

Vandaag had ik tot drie uur een leuke drama-voor-tussendoor training op school. Tegen half vier thuis. Een flinke bak wind viel me op de terugweg al op. Snel de fietskledij aangetrokken, fiets onder mijn kont geschoven en wegwezen maar! Het was gevaarlijk met de harde zijwind. Als een auto mij passeerde kreeg ik een flinke opdoffer van de wind. Heb maar afstand van de slootzijde gehouden. Zag mezelf al op of onder het slootijs eindigen. Training leverde fijn gemiddelde op: 31,2 km/uur. Wattage lag rond de 234 watt. Normalised Power zelfs 257 watt op. Normalised Power is het gemiddelde vermogen verminderd met momenten dat je zeer weinig vermogen levert. Freewheelen door dorpje, optrekken en de momenten dat je 0 vermogen levert. Met windje in de rug kietelde ik bijna de 60 kilometer. Als ik maar niet geflitst ben. Zouden ze me herkennen. Nummerplaat lag in ieder geval thuis.

Zondagmiddag toch nog even getacxt. Sellaronde gedaan (1u45). Ging niet echt slecht, maar veel irritatie over de Tacx zelf. Ben je aan het klimmen, remt de Tacx volle bak af zodat je praktisch stilstaat. En als dit nu slechts één keer gebeurt. Weet nog niet waar het aan ligt. Het zojuist de stelschroef wat losser gezet. Wie weet......





1 opmerking:

Arjan zei

Werkhypothese voor de zwaarte-ervaring van Tacx/spinfiets/homotrainert: monotonie. Geen enkel bochtje, noch wintie. De duwkracht is vrijwel constant in tegenstelling tot de buitenluchttraining. Laat een bewegingswetenschapper dit weerleggen en voor een sluitender, wetenschappelijk verantwoorde theorie zorgen.