Afwisseling

Afwisselend; zo mag deze training genoemd worden. Afwisseling in wegdek, omgeving en weer. Het miezert namelijk als ik vertrek. Snel terug om mouwstukken te halen. Even buiten Hoorn blijkt dit een geheel overbodige keuze. Het is benauwd en de mouwtjes verdwijnen snel in de achterzak om er nooit meer uit te komen. Via Grosthuizen rijd ik de Mijzepolder in. De Garmin heeft wat problemen met Powertap. Een reset op de Garmin brengt oplossing. Vlakbij Alkmaar vang ik de eerste bundel zonnestralen op.


In Alkmaar kan ik het niet laten om de over de kasseien van de Munnikenweg te dokkeren. Mijn bidons zijn echter te groot en te vol. Ze dreigen uit de houders te schieten. Met pijn in mijn hart ga ik maar op de klinkers rijden. Alkmaar laat ik vrij spoedig achter me en rijd via een mooie weg het prachtige dorp Bergen binnen. In Bergen besluit ik om de duinen in te rijden en niet de gewone weg aan te doen. Het eerste deel zijn klinkers, daarna wordt het een strade bianche, maar dan van de makkelijkste categorie. In het voorjaar is dit deel van de duinen door brand geteisterd. De trieste beelden spreken voor zich.


De duinen maken plaats voor de Hondsbosschezeewering. Sint Elisabethsvloed een doorbraak die een groot deel van de duinreep wegsloeg. De duinen werden nadien hersteld, maar de zee bleef de duinen afkalven aan zeezijde. In 1880 werd de kwetsbare zanddijk, die sinds eind 18e eeuw op de huidige plaats lag, belangrijk versterkt. De helmgrasbegroeiing op de glooiing aan zeezijde werd vervangen door een dek van basaltblokken. Deze zeedijk bleek eindelijk bestand tegen zware stormen. In 1981 werd de dijk op Deltahoogte gebracht, 11,5 meter boven NAP. hond', een oude oppervlaktemaat (bron: Wikipedia).


Na Petten, Callantsoog en het prachtige Oudesluis kom ik Kolhorn aan. Het dorp, gelegen aan de Westfriesomringdijk, lag tot 1844 aan de Zuiderzee. In de 17de en 18de eeuw namen de inwoners deel aan de walvisvaart. De ansjovisvisserij bracht in de jaren 1900 tot 1930 welvaart voor de inwoners van  het pittoreske dorp.




1 opmerking:

Johan Barelds zei

Grappig te lezen dat je tot de meer zeldzamere categorie behoort die het fijn vinden om over kasseien te rabbelen...:-)