Primavera

'Primavera' schreef Iris dinsdagochtend op Facebook. Ik fronste even mijn wenkbrauwen: dat is toch pas de 21ste. Internet bood de oplossing: om 06:14 stond de zon recht boven de evenaar. Sinds 1896 de vroegste lente. Voor wielerliefhebbers was la Primavera zaterdag al begonnen: Milaan-San Remo met een verrassende winnaar in Simon Gerrans en een ijzersterke Cancellara.


Buiten is het ook lente, alhoewel ik na mijn eerste, in wielerkleding gehulde stappen, toch rechtsomkeert maak. Ietwat te koud. Warmere bovenkleding aangetrokken en ik ben op weg voor een lange duurrit.


In Monnickendam houd ik mijn eerste pitstop; benzinepomp om twee Marsen te scoren. Buiten sta ik de eerste op te peuzelen als een iemand mij aanspreekt: 'ik moet ook weer beginnen, niet koud', vraagt hij me. Ik kijk recht in het gezicht van cabaretier en televisiepresentator Rob Kamphues (of het moet wel een hele erge look en sound alike zijn). Ik stamel wat terug, beetje perplex dat een BN'er mij aanspreekt. Leuke open houding. Kan ik erg waarderen.


De wind staat na Monnickendam en met name bij het Kinselmeer vol in het gezicht. Ik wil mijn hartslag niet te veel laten oplopen, waardoor de snelheid tussen de 25 en 27 varieert. Bij Durgerdam ben ik grotendeels van de tegenwind verlost. Een tweede verrassing wacht mij. Op een houten weilandhekje zitten twee wielrenners, ervoor een fotograaf en helper met scherm. Overduidelijk een fotoshoot. Waarvoor? schiet door mijn hoofd. Een van de gefotografeerde wielrenners lijkt mij Thijs Zonneveld te zijn. Ex wielrenners, columnist en geestelijk vader van 'die berg komt er'. 


Parallel aan het Noordhollands kanaal bereik in Purmerend en geef mijn rit een vervolg aan hetzelfde kanaal. Ik wil tussen Purmerend en de brug over het kanaal een blok van 300 watt rijden. Ik zet expres wat laag in de wattage in om mezelf niet weer op te blazen. Hoe is het toch in vredesnaam mogelijk dat bergop 300 watt me relatief eenvoudig afgaat en op het vlakke met schuine tegenwind ik me het leplazarus moet trappen voor 300 watt? Na tien minuten geef ik de pijp weer aan Maarten en volmaak de 105 kilometer.

Geen opmerkingen: