Steven Rooks Classic

De vorm is goed, moreel (lees moraal) mogelijk nog beter. Het klimmen ging erg goed en de duur was ook geen probleem. Dan toch een waardeloze rit. Het is mogelijk. 


We zijn rond half tien gestart met grote groep. Kennis gemaakt met ex wereldkampioen bij de amateurs en huidig Eurosport verslaggever 
Frits en nieuwe binnenband
Danny Nelissen. Na de start rijdt Jan meteen flink door. Zijn we toch weer met drie: Jan, Frits en ik. Een half uur later sluit Jacco aan en kunnen met vier doorrijden. Dit is buiten het stootlek van Frits gerekend. Het is flink druk op de weg en na ruim 80 kilometer naderen we de eerste ravitaillering. Druk! Doorrijden dus. Parcoursbouwer Aart Vierhouten heeft een prachtige lus door de Ardennen naar Redoute gelegd. In de afdaling naar Aywaille word ik bijna van de weg gedrukt door een achteruit rijdende vrachtwagen. De hele dag merk ik overigens vijandigheid van de Belgische automobilist. Ik begrijp ze inmiddels! De Redoute loopt goed, maar heb weinig goesting om er een tijd neer te zetten. Mooi beeld van groep koeien die ons aankijken: kuddedier observeert kuddedier schoot mij te binnen met hartslag 180. De volgende ravitaillering is ook ontzettend druk. Ik heb inmiddels flinke maagkrampen (door Brinta en weinig vocht) dat alleen zitten nog redelijk te doen is. Ook de knie speelt op. In Trooz duiken we een café in om de bidons te vullen. Het vocht in mijn maag doet de last verminderen.

Het tweede deel van de route hebben we een stevige wind op de kop. Les Waides is de tweede tijdmeting. Een serieuze gedachte tot het realiseren van een goede tijd rolt spoedig mijn hoofd uit: weinig motivatie en een beginnende kramp door het weinige vocht. De derde ravitaillering biedt rust...en water in plaats van sportdrank. De irritatie loopt flink bij me op. Na het oversteken van de Maas ga ik mijn eerste keer de Hallembay doen: een klim die vroeger in de Amstel Gold Race zat. Pittige klim met stroken rond de 13%. Het laatste stuk tot de finish in Maastricht verloopt verder voorspoedig.

Waarom dan toch een waardeloze rit? Twee redenen: organisatorisch en collega fietsers. De ravitaillering kende een slechte doorloop met water en goedkope Lidl muesli repen (die hetzelfde effect hebben als een hap zand)!!! De verzorging was vorig jaar stukken beter. Ook het gedrag van mijn medefietsers....drie rijen dik naast elkaar, losse handen dalen, toch weer helmlozen, roekeloos rijgedrag. Ik kan me voorstellen dat gemeentes zoals Hervé ons weigeren. Dit hebben we allemaal aan ons zelf te danken. Heb mijn buik ervan vol. Niet het stuitende asociale gedrag, maar ook het toenemende gevaar door zichzelf overschattende fietser. 170 kilometer rijden is niet niks; doe dit dan ook niet nauwelijks getraind! Onze sport en deze leuke cyclosportieve uitdagingen worden kapot gemaakt door fietsers en klein beetje door een slechte organisatie als deze. Liever zelf parcoursen bouwen, klassiekers narijden of rustige toertochten. Laatste detail: na inleveren van je polsband kun je kiezen tussen vijf euro of een herinneringspakket t.w.v. 15 euro. Twee flessen Sanex en tijdschriften. Auto en Men's Health. Dan verwacht je toch wat anders. Leuk voor vrouwen.... maar niet heus. Had helaas een leuk blog verslag neergezet, maar dit is niet anders zo.

Volgende week Trois Ballons. Hoeveel fietsers rijden daar ook alweer?


Video Steven Rooks Classic

3 opmerkingen:

Martin Kool zei

Helemaal met je eens Rob. Een bepaalde groep fietsers verknalt het voor de rest. Voor mij dan ook (bijna) geen massale fietstochten meer. Je kunt dit soort ritten beter maken met een select groepje fietsvrienden. CU

Norbert Cuiper zei

Je bent niet alleen snel met fietsen, maar ook met je verslag Rob. Alleen als je pas om 9h30 start kan je verwachten dat de meeste fietsers voor je rijden, incl de krukken. Mijn tip voor de volgende keer: start vanaf 8h00 met de eersten. En als je niet houdt van vroeg opstaan houdt: rij de avond ervoor naar Maastricht en overnacht daar in een hotel.

Groet, Norbert

P.S. Trois Ballons is niet massaal, had 1443 deelnemers in 2010, maar dat wordt na de start behoorlijk uit elkaar getrokken op de eerste klim. Zorg dat je vooraan staat bij de start dan hoef je ook weinig fietsers in te halen. Dit is de gouden tip!

Wielerblog zei

Dank jullie voor de reactie mannen! Vroeg starten scheelt. Gelukkig niet zo veel fietsers op Trois Ballons.