Prachtige rit

De lucht is potloodgrijs en het zicht minder dan 50 meter. Acht uur 's ochtends in de Ardennen. Ik maakte me verder niet druk, dit was voorspeld. Rustig ontbijten, boodschappen doen en bij terugkomst op CCR: een flauw zonnetje tracht door te breken. Rond een uur of elf zat ik op de fiets. Route uitgezet over Rosier, Thier de Coo, Stockeu naar de Fermee Libert. Volgens kuitenbijters.com een smerig ding. Rosier gaat lekker. Stop zelfs om foto te maken. Thier de Coo en Stockeu gaan ook verrassend goed. Zouden de compressiesokken werken.....
Rosier

Fermee Libert, laatste stuk
Op naar de Fermee! Eerst stukje door Malmedy, dan vals plat richting Signal Botrange, smerig Belgisch asfalt (butsen en kuilen) en ineens geen wattage/trapfrequentie meer. Batterij van de Powertap zal wel op zijn. Ik besluit niet bij de pakken neer te zitten en sla spoedig linksaf: de Fermee Libert. Wat een hufter! Veelal stukken tussen de 15% en 20%. Weinig herstelmogelijkheden. En hij loopt maar door. In mijn beleving de zwaarste Ardennenklim, hoewel de Stockeu en Les Hezalles aardig in de buurt komen. Vervolgens rij ik langs het circuit van Francorchamps. Een aantal snelle wagens zijn aan het racen. Na even gekeken te hebben, zet ik mijn racekar weer aan het werk. Op naar de Wanne vanuit Stavelot. Dat blijft ook een naar ding. Met Luik-Bastenaken-Luik dalen ze hier af. Ik kom regelmatig op stukken van 15%. Wel krijg ik de beloning: prachtige afdaling van d'Aisomont naar Trois Pont. Op naar Les Hézalles. Je mag hier blij zijn als je 8 km per uur haalt. Steil!!! Niet al te lang. Vervolgens weer afdalen naar Trois Ponts en dan Côte de Bru op. Prachtige klim. Afdaling en opeens sta ik op plek waar Elma en ik ooit cappuccino hebben gedronken. Nou ja, cappuccino....slagroom, slagroom en beetje espresso. Prachtige plek. Eén nadeel: de klim Les Forges. Hier trakteerde ik Arno begin dit jaar op. Hij zag de klim niet aankomen en kreeg'em niet op binnenblad. Het heerlijke 'gevloek' klinkt nog als muziek in de oren. Eigenlijk was dit laatste klim. Afdalen en dan die lange vervelende weg naar Remouchamps. Dit keer geen zin in de klim naar CCR over de Rue de Spa. Neem afslagje om via plateau van Moirmomont naar CCR te klimmen. Bijna 5 uur op de fiets, 112 km met bijna 2300 hoogtemeters en oh ja op zeker moment doet de Powertap het weer!
Prachtige plek, cappuccino minder...


2 opmerkingen:

Martin zei

Mooi rondje. Heerlijk zeg om nu nog even in de Ardennen te fietsen. Werkzaam in het onderwijs zeker? ;-)

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.